پورشه911 سال ها است که به عنوان بنچمارکخودروهای اسپرتشناخته می شود. بدون شک، هیچ خودرویی به مانند پورشه 911 طراحی آشنا ندارد و در تمام نسل ها و نسخه هایش درنظر هر بیننده ای یادآور مدل کلاسیک اصلی است. 911 در نگاه طرفداران پورشه، تنها مدل واقعی این برند است که باید تحسین شود؛ این مدل تنها خودروی پورشه بوده که هنوز هم ارتباط مستقیمش با نمونه ی تاریخی 356 محکم است و رانندگی اسپرت خالص را تعریف می کند.

پورشه 911 علاوه بر طراحی و مهندسی تولید، شهرت دیگری هم دارد؛ یکی از پیچیده ترین نام گذاری در عرضه ی تیپ ها و نسخه های مختلف. وارد شدن به نمایندگی فروش پورشه، مثل رفتن به یک رستوران درجه یک است. انواع گزینه ها پیش روی مشتری قرار دارد، ولی تصمیم گیری بسیار مشکل است. پورشه برای نام گذاری تیپ ها و مدل های مختلف 911 به بدنه، عملکرد فنی، وزن کلی و پیشرانه توجه می کند؛ آشنا شدن با کدهای این خودرو، عشق و حوصله زیادی نیاز دارد. اما در این مقاله، تنها به دنبال رمزگشایی کدهای پورشه نیستیم؛ بلکه داستان 911 را بررسی می کنیم.

چرا پورشه 911، تنها مدل اسپرت در فهرست پنج تایی برترین خودروهای قرن بیستم است؟ چرا پورشه از سال ۱۹۶۳ تا امروز، هنوز هم این مدل را با طرح آشنا تولید می کند؟ از همه مهم تر، چرا پورشه 911 بهترین خودروی اسپرت جهان است که در هر جاده ی شهری یا پیست، کاربرد دارد؟ برای دریافت پاسخ این سؤالات، درک کردن اهمیت این مدل در تاریخ صنعت خودروسازی و پیوستن به جمع هواداران 911، این مقاله را بخوانید.

پورشه 911؛ تعریف کامل خودروی اسپرت

Porsche 911

نسل های مختلف پورشه ۹۱۱

پورشه 911 (تلفظ اصلی کد به صورت نُه-یازده؛ ۱۱-۹) یک خودروی اسپرت دودر با ظرفیت کابین ۲+۲ است که از سیستم انتقال قدرت محور عقب استفاده می کند. از ویژگی های منحصربه فرد 911 که در مدل های مختلف با طرح بدنه ی کوپه، کروک، تارگا و اسپیدستر تولید می شود، نصب پیشرانه ی ۶ سیلندر تخت در پشت محور عقب است. اولین مدل از پورشه 911 سال ۱۹۶۳ عرضه شد و تمام نسل های دیگر این خودرو تا امروز، همیشه با طرح موتورعقب تولید می شوند؛ درحقیقت طراحی و نمای کلی بدنه به همراه نصب پیشرانه در محور عقب، امضای قدیمی پورشه برای این مدل محسوب می شود. تا سال ۱۹۹۸، پیشرانه ی پورشه 911 هواخنک بود اما از نسل 996 تا امروز، رادیاتور هم به مجموعه ی قوای محرکه اضافه شده است. پورشه 911 به عنوان یکی از موفق ترین خودروهای دنیای موتوراسپرت، در انواع مسابقات پیست،رالیو. مقام اول را برای تیم ها و راننده های مشهور کسب کرده و همچنان هم بنچمارک یک خودروی اسپرت با کاربرد بی دردسر در رانندگی روزانه است. به طور خلاصه و کلی، از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۹، هشت نسل از این مدل عرضه شده است.

پورشه / Porsche

  • پورشه 911 کلاسیک؛ محصول سال های ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۹
  • نسخه ی توربوشارژ 911 کلاسیک با کد 930؛ محصول سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۹
  • پورشه 911 کد ۹۶۴؛ محصول سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴
  • آخرین نسل از پورشه 911 هواخنک، کد ۹۹۳؛ محصول سال های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸
  • اولین نسل از پورشه 911 آب خنک با پلتفرم جدید و کد ۹۹۶؛ محصول سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴
  • پورشه 911 با کد ۹۹۷؛ محصول سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲
  • پورشه 911 با کد ۹۹۱؛ محصول سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹
  • نسل جدید پورشه 911 با کد ۹۹۲؛ محصول سال ۲۰۱۹

البته تیپ ها و نسخه های مختلفی دیگری هم از پورشه 911 تولید شده است. هشت مدل بالا، نام گذاری کلی مدل ها است و نسخه هایی مثل کاررا (Carrera)، تارگا (Targa)، توربو، GT3 و GT2 هر کدام نشان گر ویژگی خاصی در 911 هستند.

نگاهی عمیق به تاریخچه و چگونگی تولید پورشه 911

Porsche 911

آخرین نسل از پورشه ۹۱۱ هواخنک در کنار نسل آب خنک

داستان پورشه 911 پیش از جنگ جهانی دوم شروع می شود. در دهه ی ۱۹۳۰، دکترفردیناند پورشهبا همکاری و کمکانتوان پیئشوادولف روزنبرگرشرکت طراحی و مشاوره ی خودرو مستقل خودش را راه اندازی کرد. فردیناند پورشه که پیش از این برایدایملرومرسدس بنزخودروهای لوکس و لیموزین طراحی کرده بود، ایده ی متفاوتی داشت؛ پورشه به دنبال تولید مدل های ارزان قیمت و اقتصادی و مناسب برای طبقه ی متوسط و کارگری جامعه بود. در آلمان فرد مهم دیگری هم وجود داشت که ایده ی تولید خودرویی اقتصادی برای مردم را تحسین می کرد؛ادولف هیلتر،با شعار خودروی مردم یا <<فولکس واگن>>. ملاقات فردیناند پورشه و هیتلر باعث شد تا پروژه یفولکس واگنپس از عقب نشینی دیگر شرکت های خودروسازی، به طرحی دولتی و مهم تبدیل شود.

Porsche amp; Hitler

فردیناند پورشه در کنار هیتلر

هیتلر برای تولید خودروی مردم آلمان چند پیش شرط تعیین کرده بود؛ خودرو باید ارزان قیمت، کم مصرف و ساده باشد تا تعمیر کردنش به راحتی انجام شود. یک خانواده ی متوسط چهار یا پنج نفره باید در کابین تجربه ی سواری راحت داشته باشند و در اتوبان های تازه ساخت، نهایت سرعت خودرو به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. آزمایش میدانی پروژه ی فولکس واگن با پیشرانه ی هواخنک در سال ۱۹۳۶ موفق بود و سپس برای نهایی کردن این تولید خودرو،فردیناند انتون ارنست پورشه(ملقب به فری پورشه) انتخاب شد. سال ۱۹۳۸ اولین خط تولید فولکس واگن در ولفسبورگ بازگشایی و مدل بیتل یا تایپ یک (Beetle, Type 1) سرانجام عرضه شد.

Porsche family

فردیناند و فری پورشه

هیتلر برای تولید خودروی مردم آلمان چند پیش شرط تعیین کرده بود؛ خودرو باید ارزان قیمت، کم مصرف و ساده باشد تا تعمیر کردنش به راحتی انجام شود

فردیناند وفری پورشهپس از به پایان رسیدن پروژه ی خودروی مردم آلمان، ایده ی تولید خودرویی اسپرت براساس پلتفرم فعلی را در سر داشتند. سال ۱۹۳۹ مسابقه ی استقامتی برلین تا روم برگزار شد که فرصت خوبی برای تولید خودروی اسپرت پورشه بود؛ چرا که این مسابقه، اهمیت تبلیغاتی مهمی برای آلمان داشت. جبهه ی کارگری آلمانی (DAF) به دلیل بهره گیری از شعار خودروی مردم، تأمین کننده ی بودجه ی فولکس واگن بیتل بود اما تولید خودروی اسپرت را تأیید نمی کرد. مسابقه ی سال ۱۹۳۹ باعث شد تا هیلتر اهمیت تبلیغاتی چنین خودرویی را درک کند، بنابراین با استفاده از قطعات فولکس واگن، پدر و پسر پورشه، اولین خودروی اسپرتشان را تولید کردند. مدل Type10 60K یا Type64 در سه دستگاه برای مسابقه برلین تا روم تولید شد اما با آغاز جنگ جهانی دوم، محصول جدید پورشه فرصت عرض اندام پیدا نکرد. اولویت صنایع آلمان کاملاً تغییر کرد و پورشه مجبور شد تا طرح خودروی اسپرت را با انواع جنگ افزارها مثل تانک تایگر (Tiger) تعویض کند.

Porsche Type 64

پورشه Type 64

پس از جنگ جهانی دوم و در گفت وگوهای صلح، فردیناند پورشه از طراحی و تولید خودرو منع شد؛ خانواده ی پورشه سال ۱۹۴۷ به فرانسه رفتند تا پروژه ای جدید در این کشور آغاز کنند اما در یک برنامه ی از پیش طراحی شده قرار گرفتند و با اتهام کمک به نیروهای نازی، زندانی شدند. پس از ۶ ماه تحمل زندان، فری پورشه به اتریش رفت و با همکاری خواهرش،لوئیز پورشه، شرکتی جدید تأسیس کرد. در حالی که فری در حال تلاش برای محکم کردن پایه های شرکت جدید بود، پدرش همچنان در فرانسه و پشت میله های زندان روزگار می گذارند. فردیناند پورشه پس از تحمل ۲۲ ماه زندان و مشخص شدن بی گناهی اش، شور و اشتیاقش به دنیای خودرو را از دست داد و درنهایت سال ۱۹۵۱ در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

فری پورشه و تلاش برای ادامه دادن راه پدر

Porsche F1

پورشهType 360 Chisitalia

فری و لوئیز پورشه در ابتدا به تعمیر خودرو و حتی فروش پمپ آب و انواع دستگاه تراش و ابزار مشغول شدند. پس از مدتی کوتاه، هم زمان دو قرارداد با شرکت جدید پورشه بسته شد؛ طراحی خودروی مسابقه ای برای تیم ایتالیایی چیزیتالیا (Chisitalia) و مدلی اختصاصی که پورشه 356 نام گرفت. فری پورشه با کمک مالی که از چیزیتالیا برای تولید مدل Type 360 Chisitalia رسید، توسعه و طراحی خودروی جدیدشان با کد Type 356 را آغاز کرد؛ با استفاده از قطعات خودروی فولکس واگن و الگو قراردادن ایده ی فردیناند پورشه، دو مدل اولیه از 356 با طرح بدنه ی کروک و کوپه و پیشرانه ی هواخنک تولید شد. فری پورشه تنها به دلیل کمبود بودجه مجبور شد که از پیشرانه ی هواخنک فولکس واگن استفاده کند؛ درواقع تنها دلیلی هم که بیتل با این پیشرانه تولید شد، قیمت کمتر و جلوگیری از مشکلات یخ زدگی آب رادیاتور در زمستان بود، چرا که بیشتر طبقه ی متوسط و کارگری آلمان به عنوان مشتری اصلی این خودرو، گاراژ سرپوشیده نداشتند. سال ۱۹۴۸، اولین دستگاه از پورشه 356 تولید شد و در اختیار مشتری های اروپایی قرار گرفت؛ 356 خودرویی مناسب برای رانندگی تهاجمی و لذت بخش در جاده های کوهستانی سوئیس بود و خیلی زود بازار مناسبی پیدا کرد.

Porsche 356 / پورشه 356

پورشه ۳۵۶

تمام مدل های 356 کاملاً دست ساز و با نظارت مستقیم فری پورشه تولید می شدند

تمام مدل های 356 کاملاً دست ساز و با نظارت مستقیم فری پورشه تولید می شدند، به همین خاطر برای افزایش ظرفیت تولید، کارخانه ی بزرگ تری در آلمان بازگشایی شد. اولین خودروی تولیدی پورشه در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به قدری مشهور شد که به بازار پس از جنگ آمریکا هم رسید.مکس هافمناتریشی که در نیویورک زندگی می کرد، ظرفیت فروش پورشه 356 در آمریکا را تشخیص داد؛ هافمن از اولین افرادی بود که خودروهای آلمانی را مدت کوتاهی پس از پایان جنگ به آمریکا وارد کرد. پورشه 356 دقیقا همان خودرویی بود که در مقابل محصولات آمریکایی قرار می گرفت؛ طراحی اسپرت و متفاوت، وزن کم، پیشرانه ی هواخنک کوچک که در محور عقب نصب شده بود، فرمان پذیری عالی و داینامیک رانندگی فوق العاده از ویژگی هایی بود که راننده های خودروهای آمریکایی سنگین وزن با کابین جادار، لوکس، پیشرانه های بزرگ و فرمان پذیری ضعیف نمی توانستند با محصولات داخلی تجربه کنند. از خصوصیات برجسته ی دیگر پورشه 356، ساده بودن رانندگی با آن در ابتدا اما نیازمند مهارت بالا برای آزادکردن تمام ظرفیتش بود؛ این مورد باعث شد تا بسیاری از افراد، 356 را به پیست هم ببرند.

رویکرد متفاوت پورشه؛ کیفیت اولویت است

Porsche 356

پورشه ۳۵۶

در دهه ی ۱۹۵۰، بیشتر خودروسازهای جهان به دنبال مکانیزه و ماشینی کردن خط تولیدشان بودند؛ اما پورشه همچنان تقریبا تمام بخش های خودرو را به صورت دست ساز تولید می کرد. تا سال ۱۹۵۵ شهرت و تقاضا برای محصولات این برند، از پیش بینی فری پورشه بسیار فراتر رفت؛ پورشه تصمیم داشت که ۵۰۰ دستگاه از مدل 356 عرضه کند اما در نهایت تا سال ۱۹۶۶، پیش از ۷۵ هزار نمونه از این خودرو تولید شد. مدل 356 پایه های محکمی برای پورشه ایجاد کرد و به یکی از ماندگارترین خودروهای اسپرت تاریخ تبدیل شد؛ اما این مدل کوچک بود، پیشرانه ی قدرتمندی نداشت و تمام ظرفیتش را تنها راننده های حرفه ای درک می کردند. 356 درست مانند بیتل، از طرح موتورعقب با سیستم تعلیق مستقل استفاده می کرد؛ در این مدل، وزن زیادی در محور عقب وجود دارد که می تواند با توزیع وزنی مثل یک چکش تشبیه شود. حجم بیشتر وزن در محور عقب، نیازمند مهارت بیشتر در رانندگی است؛ مثلا اگر سرعت حرکت خودرو برای پیچیدن زیاد باشد و راننده پدال گاز را رها کند، محور عقب به سرعت منحرف می شود.

البته غلبه بر بیش فرمانی (oversteer) پورشه 356 یکی از لذت بخش ترین تجربه های راننده های حرفه ای بود. ت تولید پورشه از همان ابتدا برمبنای تکامل خودرو بود، بنابراین وما نباید به دنبال تغییر ریز و درشت در مدل هر سالِ خودرو بود. همین رویکرد باعث شد که مدل 356 در مدت ۱۷ سال، براساس چند اصل ثابت تولید شود اما با تغییرات کوچک، قدرت و کارایی خودرو افزایش پیدا کند.

هر پورشه برای رانندگی روزانه و مسابقه

Porsche 550

پورشه ۵۵۰ اسپایدر

فری پورشه اعتقاد داشت که تمام محصولات شرکت باید دربرابر فشار بالای عملکرد و رانندگی تهاجمی مقاوم باشند. سال ۱۹۵۲، پروژه ی تولید خودروی مسابقه با کد 550 آغاز شد. این خودرو که مسابقات ۲۴ ساعته لمان را هدف گرفت، دراصل اولین مدل تولیدی پورشه با هدف پیروزی بود و باید با مدل های قدرتمندفراریرقابت می کرد. در مسابقات سال ۱۹۵۵، پورشه با دو پیروزی توجه همه را جلب کرد و مدل 550 هم به یک آزمایشگاه کامل تبدیل شد. پورشه با استفاده از دانش و تجربه ی مسابقه، تصمیم گرفت نسل جدیدی از خودروهای جاده ای را تولید کند؛ اولین خودرو، مدل 356 با پیشرانه ی نمونه ی مسابقه ای 550 بود. این مدل براساس مسابقات کاررا پن امریکانا (Carrera Panamericana) در مکزیک، با کد کاررا تولید شد و پس از آن هم مدل های B و C از 356 عرضه شدند. فری پورشه پس از تولید آخرین سری از مدل های 356 در اواخر دهه ی ۱۹۵۰ به این نتیجه رسید که پیشرانه ی هواخنک و کوچکِ فولکس واگن ظرفیت توسعه و ارتقای بیشتری ندارد و باید نسل جدیدی از قوای محرکه طراحی شود.

دهه ی ۱۹۶۰؛ پورشه به دنبال خودرویی جدید و جذاب

Porsche 901

پورشه ۹۰۱

پس از تولید موفقیت آمیز مدل 356، تیم مهندسی و طراحی پورشه تصمیم گرفتند که محصولی جذاب را جایگزین کنند. طرح های متفاوت و زیادی برای مدل جدید مطرح شد؛ 356 در اواخر عمرش پیشرانه ی ضعیفی داشت، کوچک و در عین حال گران قیمت بود. فری پورشه هنوز هم معتقد بود که خودروی جدید باید با مفهوم تکامل سازگار باشد، بنابراین در دورانی که خودروهای سدان و چهارسرنشینه طرفدار زیادی داشتند، طرح کوپه ی دودر همچنان انتخاب اول بود. مفهوم تکامل نه تنها در محصولات، بلکه مدیریت شرکت هم استفاده می شد، به همین خاطر فری پورشه برای تولید خودروی جدید با بزرگ ترین پسرش،فردیناند الکساندر پورشه، همراه شد. فردیناند الکساندر پورشه مسئولیت طراحی مدل جدید را پذیرفت و روند تولید از اوایل دهه ی ۱۹۶۰ آغاز شد؛ پس از چند ماه طراحی و تلاش برای مخفی نگه داشتن خودروی جدید از عکاس ها، پورشه 901 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد.

Porsche 911

اولین مدل از پورشه ۹۱۱

محصول جدید پورشه قبل از اینکه حتی برای عرضه آماده شود، با مشکل روبه روشد؛ شرکت فرانسویپژواعلام کرد که حق استفاده از کد های سه رقمی با رقم دوم صفر نام گذاری خودرو را دراختیار دارد. پورشه برای اینکه یک کد واحد برای خودرو داشته باشد و محصول جدید را با نامی متفاوت در فرانسه عرضه نکند، رقم دوم را به 1 تغییر داد؛ تنها دلیل نام گذاری پورشه 911، همین داستان است. سال ۱۹۶۴، پورشه 911 به طور رسمی به بازار رسید؛ محصول جدید پورشه در بخش طراحی و طرح نصب پیشرانه در محورعقب، براساس مدل 356 شکل گرفته بود. پورشه در 911 تکامل مهندسی 356 را به نمایش گذاشت؛ پیشرانه هنوز هم هواخنک بود، اما حالا با ۶ سیلندر در آرایش تخت و دو میل سوپاپ سرسیلندر (DOHC)، قدرت و کارایی بیشتری داشت. تیم مهندسی پورشه همچنین عملکرد مدل 911 را در آزمایش های فراوان و پرفشار بررسی کردند؛ سیستم تعلیق و بخش های مختلف خودرو براساس نتایج این آزمایش ها تنظیم شد و درنتیجه، قیمت نهایی بالاتر رفت.

Porsche 911 rally

پورشه ۹۱۱ رالی

پورشه 911 کلاسیک با قیمتی حدود ۶ هزار دلار، در بازار آمریکا رقبایی مثل شورولت کوروت داشت

911 کلاسیک با قیمتی حدود ۶ هزار دلار، در بازار آمریکا رقبایی مثلشورولت کوروتداشت که قدرت بیشتری داشتند؛ چالش اصلی مدیران پورشه برای فروش 911 در آمریکا، توضیح نقاط قوت و برجستگی های خودرو مثل دست ساز بودن، مهندسی برتر، فرمان پذیری عالی و داینامیک رانندگی برابر خودروهای V8 قدرتمند بود. یکی از مشکلات بزرگی که پورشه در تولید 911 با آن روبه رو شد، تولید بدنه ی جدید بود؛ شرکت رویتر (Reutter) که پیش تر بدنه ی مدل 356 را تولید کرده بود، حاضر نبود تا هزینه های تولید مدل 911 را پرداخت کند. مدیران این شرکت اعلام کردند که مایل به فروش کامل مجموعه هستند و مقام های پورشه به دلیل نیاز به دانش و نیروی متخصص این گروه، واحد تولید بدنه ی خودروی رویتر را خریداری کردند. بخش کوچکی از شرکت رویتر باقی ماند که سپس به برند ریکارو (Recaro) تغییر نام پیدا کرد و روی تولید انواع صندلی ها متمرکز شد. خرید رویتر برای پورشه مشکلات مالی بسیاری به وجود آورد و درواقع اولین چالش بزرگ این شرکت پس از تولید موفقیت آمیز مدل 356 بود. خوشبختانه 911 از همان ابتدا فروش خوبی داشت و تا اوایل دهه ی ۱۹۷۰، پورشه را بزرگ تر از همیشه کرد.

Porsche 912

پورشه ۹۱۲

خط تولید مدل 356 در سال ۱۹۶۵ متوقف شد و پورشه از این فرصت برای فروش بیشتر 911 استفاده کرد؛ مقام های این شرکت تصمیم گرفتند که بدنه و شاسی جدید 911 را پیشرانه ی ۱/۶ لیتری، ۴ سیلندر و ۹۰ اسب بخاری مدل 356 ترکیب کنند. حاصل کار مدلی جدید با کد 912 بود که با استقبال فراوان روبه روشد؛ تا سال ۱۹۶۶، بیش از ۱۳ هزار دستگاه از محصول جدید پورشه فروش رفت که ۹ هزار دستگاه این آمار، مربوط به مدل 912 می شد. تقاضا برای 911 هرروز بیشتر می شد و پورشه توانایی تولید سریع بدنه ی این خودرو را نداشت؛ بنابراین برای تأمین بدنه ی خودرو، با شرکت کارمان (Karmann) که از سال ۱۹۰۱ در طراحی و تولید فعالیت می کرد، همکار شد. محصولات کارمان همیشه به قیمت بالا شناخته می شدند، اما پورشه کیفیت این شرکت را از دیگر برندها برتر می دانست. کارمان از سال ۱۹۰۱ تا زمانی که در سال ۲۰۱۰ ورشکسته شد، بیش از ۳ میلیون خودرو مثلآئودیA80 کروک مدل ۱۹۹۷، آئودی A4 و S4 کروک مدل ۲۰۰۲،بی ام و2000 C/CS، بی ام و 3.0 CS، لندرور دیفندر ۲۰۰۲، مرسدس بنز CLK C208،نیسانمایکرا C+C، پورشه 968، فولکس واگن بیتل مدل ۱۹۴۹ تا ۱۹۸۰، فولکس واگن کورادو، نسل سوم و چهارم فولکس واگن گلف و نسل اول و دوم فولکس واگن شیروکو تولید و مونتاژ کرد.

Porsche 911 Targa

پورشه ۹۱۱ تارگا

پورشه 911 در ابتدا با طرح بدنه ی کوپه طراحی شده بود و باتوجه به اینکه مدل های کروک 356 در گذشته فروش خوبی داشتند، فردیناند الکساندر پورشه دست به قلم شد تا نمونه ی روباز مدل جدید را هم طراحی کند. پورشه 911 روباز با هدف حذف کامل سقف طراحی می شد اما به دلیل اینکه در آمریکا (بازار مهم پورشه) قوانین و نگرانی های تازه ای در مورد ایمنی این مدل از خودروها مطرح بود، طرح سقف تارگا به وجود آمد. 911 تارگا براساس مسابقات تارگا فلوریو ایتالیا (Targa Florio) نام گذاری و سال ۱۹۶۶ عرضه شد؛ پورشه از سال ۱۹۵۶، در این مسابقات هفت پیروزی کسب کرده بود و به همین خاطر از این نام استفاده کرد. مدل 911 تارگا دوباره فروش محصولات پورشه را از سرعت خط تولید بالاتر برد. پورشه با 911 تنها وفاداری و طرفداری مردم عادی را به دست نیاورده بود، بلکه راننده های حرفه ای رالی هم شیفته ی این خودروی اسپرت بی نظیر شده بودند. حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد محصولات پورشه در اروپا فروخته می شوند که مسابقات رالی بسیار هوادار دارد؛ پورشه تصمیم گرفت برای تقویت نفوذش به گروه بزرگ تری از راننده ها، در این رشته ی جذاب از موتوراسپرت شرکت کند. پورشه در مسابقات رالی بسیار موفق بود، به طوری که برای اولین بار در تاریخ، شرکتی خودروساز بود که سه پیروزی پیاپی در مونت کارلو کسب کرد. رالی برای پورشه دستاوردهای بیشتری از جام قهرمانی داشت؛ بسیاری از تیم ها به دنبال یک خودروی رالی آماده بودند، بنابراین پورشه کارگاهی ویژه برای تولید مدل مخصوص 911 تأسیس کرد که تنها محدودیت تبدیل مدل جاده ای به مسابقه ای، هزینه ی پرداختی مشتری بود.

عقب نشینی خانواده ی پورشه از مدیریت؛ 911 بنچمارک می شود

Porsche family

خانواده ی پورشه

تا اواخر دهه ی ۱۹۶۰، پورشه با مشکل بزرگی دست وپنچه نرم نکرد و خط تولید 911 بدون چالش فعال بود. اما در زمانی که کارخانه و خط تولید بدون مشکل بودند، در سطح مدیریتی پورشه تغییر بزرگی اتفاق افتاد. پورشه دراصل یک شرکت خانوادگی بود؛ اعضای خانواده ی پورشه در مقام های مختلف شرکت فعالیت می کردند اما بین دو نسل پورشه ها، اختلاف ایجاد شد. فری پورشه درسال ۱۹۷۱ برای جلوگیری از شکست این برند، تصمیمی تاریخی گرفت. فری پورشه معتقد بود که وجود اعضای خانواده در پست های مهم مدیریتی شرکت، مانع مهمی برای پیشرفت افراد مستعد تر و متخصص است؛ بنابراین تمام اعضای خانواده ی پورشه من جمله خودش، باید از مقام های مهم شرکت کناره گیری کنند. فری پورشه که رئیس هیئت مدیره بود، به مقام رئیس افتخاری هیئت نظارت رسید و پورشه به یک شرکت عمومی محدود (PLC) تبدیل شد. دو خانواده ی پورشه و پئیش مسئولیت های مهم اجرایی شرکت را به افرادی که توانایی های بهتر و بیشتری داشتند واگذار کردند، اما هنوز هم عمده ی سهام در اختیارشان بود.

Ernst Fuhrmann

ارنست فورمن و فری پورشه

فری پورشه معتقد بود که وجود اعضای خانواده در پست های مهم مدیریتی شرکت، مانع مهمی برای پیشرفت افراد مستعد تر و متخصص است

با کناره گیری فری پورشه،اِرنست فورمناز سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۰ به ریاست هیئت مدیره ی شرکت رسید و اولین برنامه اش، تبدیل مدل 911 به بهترین خودروی اسپرت جهان بود. قطعا رسیدن به این هدف ساده نیست، بنابراین در قدم اول، فورمن تصمیم گرفت که مدلی گرن توریزمو یا جی تی از 911 به خط تولید اضافه کند. پورشه شرکتی بود که سال ها از خودروهای تولیدی اش در مسابقات استفاده می کرد، بنابراین به این درک رسیده بود که مدل های مخصوص جاده با وزن بالا و قدرت کم، ظرفیت محدودی دارند.

پورشه 911 / Porsche 911

پورشه ۹۱۱ کاررا آراس (911Carrera RS)

فرمول کاهش وزن و افزایش قدرت شاید روی کاغذ ساده باشد، اما چالشی بزرگ برای مهندسی است؛ درهرصورت، ایده ی فورمن نهایت به تولید پورشه 911 کاررا آراِس (Carrera RS) منجر شد. کد RS در این مدل از واژه ی رن اسپرت به معنی <<مسابقه و اسپرت>> برداشته شده است. 911 کاررا آراِس براساس فرمول وزن کمتر و قدرت بیشتر مدل استاندارد، پیشرانه ی ۲/۷ لیتری با قدرت ۲۰۷ اسب بخار و گشتاور ۲۵۵ نیوتن متر، باله ی کوچک و آیرودینامیک صندوق عقب، سیستم تعلیق سفت تر، انژکتور ساخت بوش، ترمزهای بزرگ تر و تایرهای پهن تر را دریافت کرد. کاررا آراِس دراصل نسخه ی مسابقه ای 911 با مجوز تردد جاده ای بود که یکی از ارزشمندترین مدل هایکلاسیکپورشه محسوب می شود.

تکامل سریع تر پورشه 911 با پیشرانه ی توربوشارژ

Porsche 911 Turbo

پورشه ۹۱۱ توربو

تغییرات پورشه 911 از سال ۱۹۶۳ تا مدل کاررا، با رویکرد تکامل در بخش فنی و ظاهری بودند اما در اواسط دهه ی ۱۹۷۰ با حمایت کامل فورمن، آزمایش همه جانبه ی مدل های جدید با پیشرانه های قدرتمند توربوشارژ آغاز شد. پورشه از اولین خودروسازهای جهان بود که خودروی جاده ای توربوشارژ با عملکرد فنی درخورتوجه تولید کرد؛ شرکت هایی مثل شورولت در این زمینه آزمایش هایی انجام داده بودند، اما هیچ برندی مثل پورشه، از توربوشارژری که سال ها در کامیون ها و هواپیماها استفاده شده بود، با دانش کامل در خودرو استفاده نمی کرد. همان طور که می دانیم، بسیاری از توربوشارژرهای قدیمی با مشکل تأخیر یا لگ (lag) مواجه هستند، بنابراین استفاده و مهندسی آن در خودروی جاده ای اصلا آسان نیست. اولین خودروی توربوشارژ پورشه هم با این مشکل دست وپنچه نرم می کرد اما زمانی که سیستم پرخوران فعال می شد، 911 چیزی جز یک موشک نبود.

Porsche 911SC

پورشه ۹۱۱ اس سی (911SC)

پورشه در سال ۱۹۷۴، مدل 911 توربو را رونمایی کرد؛ این مدل که با کد 930 تولید شد، در هر زمینه ای بزرگ تر از 911 استاندارد بود. تایرها و گلگیرها پهن تر شده بودند، اسپویلر عقب بسیار بزرگ تر بود و پیشرانه ی ۶ سیلندر تخت پورشه حالا با حجم ۳ لیتر، توربوشارژر و ۲۶۰ اسب بخار قدرت، عملکردی بی نظیر در سرعت گیری داشت. در سال ۱۹۷۵، هیچ خودروی وارداتی به آمریکا در برابر پورشه 911 توربو نمی توانست عرض اندام کند؛ البته این مدل به دلیل لگ توربو زیاد، تنها در دست راننده های حرفه ای خوش می درخشید. پورشه 930 همچنین زمینه ساز مدل مسابقه ای 934 هم شد؛ مدل 934 رقیب سرسخت بی ام و 3.0 CSL درمسابقات لمان بود. پورشه با 930 توربو قدم بزرگی به تکامل و تغییر بیشتر 911 برداشت و در سال ۱۹۷۸، مدلی به روزتر هم معرفی کرد؛ 911SC. پورشه پس از مدل 356 سال های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵، برای اولین بار بود که دوباره از کد SC استفاده می کرد. کد SC همیشه بیانگر برتری ویژه بود و 911 جدید هم با تغییرات درخورتوجه در طراحی بدنه، از دیگر نسخه ها متمایز می شد. 911SC تا سال ۱۹۸۳ در خط تولید باقی ماند؛ در این مدت، تغییرات اصلی به تنظیمات و تیونینگ جزئی قطعات مختلف محدود می شد و البته مدل کروک 911SC عرضه شد.

پورشه 928؛ رقیب داخلی برای 911

Porsche 928

پورشه ۹۲۸

در اواخر دهه ی ۱۹۷۰ و زمانی که فروش مدل 911 کاهش یافته بود، پورشه تصمیم گرفت تا خودرویی کاملاً جدید عرضه کند. در این دوران، قوانین آلایندگی اروپا در آستانه ی تغییر بزرگی بود و مقام های پورشه هم نگران بودند که مدل 911 با پیشرانه ی هواخنک به حاشیه برود. تمام این دلایل دست به دست هم داد تا پورشه مدل جدید 928 را تولید کند؛ مدلی که قرار بود یک گرن توریزموی لوکس، قدرتمند، سریع و زیبا باشد. باهدف جایگزین کردن 928 با 911، اولین خودروی کوپه ی تاریخ پورشه با پیشرانه ی V8 که در جلو نصب شده بود، معرفی شد. 928 به رادیاتور مجهز بود، بنابراین می توانست تا سال ها براساس فلسفه ی تکامل پورشه، در خط تولید باشد؛ سرعت و قدرت 928 از 911 بیشتر بود و حتی در بخش فرمان پذیری هم چیزی ک

اختراع جدید مایکروسافت، طول عمر باتری را دقیق‌تر محاسبه می‌کند

اپل داده‌های مرورگر سافاری را به شرکت چینی تنسنت ارسال می‌کند

پست اول، اولین اپراتور خصوصی پست در ایران آغاز به‌کار کرد

پورشه ,ی ,مدل ,های ,تولید ,سال ,پورشه 911 ,پیشرانه ی ,مدل های ,فری پورشه ,در این ,برای تولید خودروی ,وجود اعضای خانواده ,برای پیشرفت افراد ,پیشرفت افراد مستعد

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تبلیغات متنی
quihecomko dandanbehdasht naghashi021 nilofaranehgol nasravaran cibkopi tavizepanjare taranom1300 razhamarket sanasafargasht111